2011. november 11., péntek

egy életútról

Egy angliai kisvárosból származó lányból hirtelen nővé érett, majd feleséggé, anyává és elismert íróvá vált asszony önéletrajzi írása ez a könyv. Regénynek semmiképp sem nevezhető, és bár én nem láttam a hasonló című filmet (Egy lányról), de azt sejtem nincs túl sok köze a kettőnek egymáshoz - leginkább inspiráló lehetett a producer és a forgatókönyvíró (Nick Hornby) számára Barber kamaszkori kapcsolata  egy igazi kalandorral (csalóval!).
Édesapja hivatalnok, édesanyja beszédtechnika tanár volt színészi ambíciókkal, melyekkel ő maga nem ment sokra, de egy szem gyermekét erőszakkal (is) próbálta a színészi pálya felé terelgetni; amit Barber saját bevallása szerint rühellt, viszont nagyon jót tett visszahúzódó természetének. Olvasás közben végig kísérhetjük Lynn életét egészen kisgyermekkorától, a szerencsétlen első kapcsolatán  és a Penthouse magazinnál eltöltött éveken át, egészen házasságáig, párja betegségéig és írói (riporteri) sikereiig.
Érdeklődéssel olvastam az amúgy igen száraz önéletírást. A második fejezet alapján készült filmet pedig igyekszem megszerezni - nagyon jókat hallottam, olvastam róla; és kíváncsi vagyok mit hoztak ki belőle. Számomra nem volt különösebben megrázó az első szerelmének története - ha nem hallok a filmről korábban, egészen lényegtelen epizódnak tartanám az életéből. Nem mondom, hogy nem befolyásolta életvitelét és döntéseit, de írás közben nem lamentált sokat csalódásán, a szerzett (lelki)sebeken; a találkozók, utazások és a kettős élet leírása sem részletes. Ezek miatt én csak a könyvből nem érzem át a történtek súlyát.

[könyvborítónak azért nem a magyart választottam, mert az inkább a filmhez kötődik, míg a régi angol nyelvű kiadásén egyszerűen Lynn egyik fotója szerepel]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése